Yeni Üye | Üye Girişi | Sipariş Takibi | Favorilerim | Detaylı Arama | Yardım | Bize Ulaşın | Şifremi Unuttum | Bayi Girişi | Blog
Google+ FaceBook Twitter
Popup

adet sepetinize eklenmiştir.

Toplam Fiyat:
Arkadaş Kitabevi > Kitap > M. Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları > Islami Türk Edebiyati Tedkik Ve Metodlarinin Genel Esaslari Ve Mazmun Anahtarlari
Islami Türk Edebiyati Tedkik Ve Metodlarinin Genel Esaslari Ve Mazmun Anahtarlari

Islami Türk Edebiyati Tedkik Ve Metodlarinin Genel Esaslari Ve Mazmun Anahtarlari

M. Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları
Adet:  
Seçtiğiniz adet sepete eklenecektir.
Fiyatlarımıza KDV dahildir.
Bu ürünün baskısı yok
%20 İndirim
Arkadaş Fiyatı: 4 TL
Etiket Fiyatı: 5 TL
Kazancınız: 1,00 TL
Kazanacağınız Puan: 8
Twitter Facebook Google + Tumblr More
Ürün Açıklaması
Bir arastirmanin ilk sarti, o arastirma için gerekli metodu belirlemek, ikincisi de, tesbit edilen metodu gelistirebilmektedir.
Metod tesbiti ve gelistirilmesi için gerekli malzemeyi, yer, zaman, maddî ve manevî çevre açisindan degerlendirmek, bahis konusu malzemenin hangi gaye için kullanildigini bilmek de elzemdir.
Konumuz Islâmî Türk Edebiyati olduguna göre, bu konudaki edebî eserin kültür ve medeniyet dâiresi ile zaman dilimleri içindeki içtimaî, siyâsî ve edebî akimlarin degisme ve gelisme seyrinin gözden uzak tutulmamasi lâzimdir.
Islâmî Türk Edebiyatinin, Türklerin Islâmiyeti yeni kabulü ile sekillenen ilk dönem metinlerinde, hem Türk kültürü ve Islâm medeniyeti ile ilgili, hem de arkaik unsurlar yer almaktadir. Bu ilk eserlerde millî ve dinî sahsiyetlerin isim ve meziyetleri yaninda, darb-i mesellere, âyet ve hadîs meallerine; eski inançlara bagli unsurlara, msl. ilm-i tencîm "yildizlar ilmi", tilsim vb. na rastlanmaktadir.
Bahis konusu ilk dönem veya geçis dönemi metinlerinde takip edilecek metod, malzemenin o günkü sartlar dâhilindeki önem derecesine bagli olacaktir. Fakat bu dönemde hareket veya dayanak noktasi öncelikle âyet ve hadîsler olduguna göre, malzemenin önem derecesine göre siralamasi âyet ve hadîs meallerinin tesbitinden sonraya, mecburen birakilacaktir.
Islâmî Türk Edebiyati içinde önemli bir konu da remizlerdir ki, ilk dönem bunlari "remiz", diye adlandirilirken, ikinci dönemde, yâni tasavvufî çerçevede bunlara bazen "remiz" bazen "mazmun" demek mecburiyeti hâsil olacaktir. Ve bu kelime veya mefhumlarin gerek Dîvân, gerek Tasavvuf Edebiyati çerçevesinde sik-sik kullanildigi görülecektir.
Islâmî Türk Edebiyati tetkik metodlarinin tatbik alanlari çerçevesini cografî, tarihî ve içtimaî sartlara bagli olarak çizerken ve bu sartlarin hangisinin ön plânda oldugunu dikkâte alirken, eseri meydana getiren san atkârin tabiat ve istidadinin da dikkate alinmasi gereklidir. Edebiyat içindeki nevî ve sekil degisikliklerinin de bunlardan etkilenmemesi düsünülemez.
Islâm tasavvufunun Islâmî Türk Edebiyati içindeki yerini belirlerken, mezhep ve tarikat görüslerini göz önünde bulundurmak, Islâmi tasavvufu çerçevesindeki metinlerin umûmî ve husûsî gidis yollarini tesbit etmek, yâni tasavvufun gelisme seyriyle, san atkârin hususiyetini göz önünde bulundurmak lâzimdir. Remizlerin de bu çerçeve dâhilinde tetkiki fayda saglayacaktir. Fakat, tasavvuf etkisinin bütünüyle te sirinde olmayan eserlerdeki remizler (msl. Kutadgu bilig dekiler gibi) de göz ardi edilmemelidir.
Islâmiyetin Türkler arasinda yayilmasinda büyük rolü olan Islâm tasavvufunun bütün tarîkatlerdeki müsterek esaslari da, her tasavvufî metnin tetkikinde göz önünde bulundurulmalidir. Bu esaslara dayali ilk dönem tarîkatlerinin ve bunlara mensup mutasavviflarin eserlerinin (msl. Yesevîlik ve Dîvân-i hikmet gibi) degisik Islâm mezheplerine mensup sahislar tarafindan iltizâm edilmesinin sâdece san atkârin kabiliyetine baglanamayacagi asikârdir. Burada, Islâmî esaslara sadâkate ve elastikiyete de dikkat etmemiz lâzimdir. Msl. Dîvân-i hikmette hem Kur ân a sadâkat görülmekte, hem de elastikî umdelere yer verildigi belirmektedir. Muhtemelen, yeni dini kabul ettirebilmek için böyle bir gidise ihtiyaç vardi.
Fakat, dirayetsiz seyhler meselesi üzerine her dönemde gidilmis, bu hususa eserlerinde deginen mutasavviflar bulunmus, hattâ Yunus, konuya, mazmunlar çerçevesinde egilmistir (bunu, "Sathiye" diye adlandirilan manzum parçasinda görmek mümkündür).
Islâmî Türk Edebiyati metinlerinde tasavvuf çerçevesine girmis kelime ve deyimler de, remiz olarak kullanilmaktadir.
Islâmî Türk Edebiyatindaki müsterek malzemeyi:
1.Âyet ve hadîsler veya mealler,
2.Edebî san atlar,
3.Edebî sekiller,
4.Edebî türler sirasi içinde tetkik, san at eserini degerlendirmede fayda saglayacaktir. Yalniz, mazmunlara yönelirken, eserin konusu da ayni derecede önem tasimaktadir.
Talât Onay, remiz ve mazmunlari ayni çerçevede mütâlea ederken, meydâna getirdigi eserde esasli bir birikim aktarmaktadir. Bu sirayi takibe, kitabimizda remiz ve mazmunlarin konuyla iliskisi gösterilmeye çalisildi.
Mazmun anahtarlarini tesibitte önemli olan bir husus da devirler içindeki inanç ve san at çerçevesidir.Toplumun bu konularda degisen ve gelisen bakis açilarini dikkate almak lâzimdir. Son dönem metinlerinde dünyevî hâdiseler ön plâna geçmis, sonra Islâmî inanç sistemine, bu cümleden olarak da âyet ve hadîslere yönelinmistir.
Merin tetkikinin önemli çerçeve unsurlarindan olan yazi dili ve yazma nüshanin geregince tavsifi, eserin yazildigi asri belirleyecegi için, önemlidir.
Edebî san atlarda ve mazmunlara, gelenek ve göreneklerin de müessir oldugu ve konu teskil ettigi bilindigine göre (msl. Mevlid, Nevruz vb.), bu âdetlerin gelisme seyrinin incelenmesi de lâzimdir.
Islâmî Türk Edebiyatinda en çok kullanilan remiz ve mazmunlar, beserî, kültürel ve tasavvufî çerçevede müstereken benimsenmis olanlardir.
Kitabimiz, yukaridaki plân dogrultusunda kaleme alinmis oldu.
Ürün Detayı
ISBN: 9789755481524
Yazar Adı: Necla Pekolcay
Yayıncı: M. Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları
Dil: Türkçe
Cilt: Karton
En (cm): 13
Boy (cm): 20
Kağıt Cinsi: Avrupa Okuma Kağıdı
Sayfa Sayısı: 114

Başa Dön