Yeni Üye | Üye Girişi | Sipariş Takibi | Favorilerim | Detaylı Arama | Yardım | Bize Ulaşın | Şifremi Unuttum | Bayi Girişi | Blog
Google+ FaceBook Twitter
Popup

adet sepetinize eklenmiştir.

Toplam Fiyat:
Arkadaş Kitabevi > Kitap > Çamlıca Yayınları > Osmanli Halkinin Geleneksel Islam Anlayisi ve Kaynaklari
Osmanli Halkinin Geleneksel Islam Anlayisi ve Kaynaklari

Osmanli Halkinin Geleneksel Islam Anlayisi ve Kaynaklari

Çamlıca Yayınları
Adet:  
Seçtiğiniz adet sepete eklenecektir.
Fiyatlarımıza KDV dahildir.
%20 İndirim
Arkadaş Fiyatı: 12,8 TL
Etiket Fiyatı: 16 TL
Kazancınız: 3,20 TL
Kazanacağınız Puan: 26
Twitter Facebook Google + Tumblr More
Ürün Açıklaması
Bütün zaman ve mekânlarin dini olma özelligi dolayisiyladir ki, Islâm muhatap kitlesine göre yorumlanmaya müsaittir. Tarihsel gelisim göz önüne getirildiginde Hz. Peygamber döneminden sonra dört halife, Emevîler, Abbasîler, Selçuklular ve Osmanlilar gibi degisik devlet ve insan topluluklarinin onu benimsedikten sonra yorumlayip hayat tarzi haline getirdiklerini kabaca tasvir etmek mümkündür. Süphesiz bu gelisim içinde Islâmî ilimlerin tasnif edildigi, ekollerin olustugu ve degisik bakis açilarina sahip âlimlerin yetistigi bilinmekte ve arastirmalar genelde buralara yönelmektedir. Ancak bütün bu olusumlarin gerisinde bir de kendi dünyasinda ve yasam standartlari içinde bulunan büyük çogunluklar vardir, onlar da Islâm dininin muhatap kitlesidirler. Bu noktadan hareket edildiginde büyük çogunlugun ne tür bir Islâmî anlayisa sahip oldugu ve ne tür kaynaklardan beslendigi meselesinin önemi kendiliginden ortaya çikmaktadir. Baska bir deyisle "bilgi-insan-yasam" üçlüsü göz önünde bulunduruldugunda "insan-yasam" ikilisi Müslüman olmayi karsilarken bunun "insan-bilgi" boyutu Islâmî ögreti ve kaynaklara tekabül etmektedir. Bu arastirmada teoriden hareket edilerek büyük çogunluklarin Islâm ögretisi ve kaynaklari üzerinde durulmaktadir.
Arastirmanin güncel boyutu bulunmakla birlikte halkin inanç dünyasi hakkinda saglikli tahlillere varabilmek için yüzyillarin birikiminden ve tarihî temellerin tetkikinden hareket edilmesinin daha isabetli olacagi kanaati ön plana çikmaktadir. Halkin, degisimden en geç etkilenen grup olmasi ve sosyal bilimlerde degisimin daha uzun süreye tekabül etmesi de bu konudaki kanaati destekleyen hususlardandir. Arastirma Türkiye merkezli oldugundan modernlesmeyi yasamamis Osmanli Anadolusu ndaki Müslüman Türk halki konu edinilmistir. Olusum süreci ve malzemesi açisindan sosyolojik folklorik bir görünüm arzeden bu çalismada, insan ve yasam safhasi dogrudan konu edinilmediginden halkin Islâm i nasil algiladigi ve yasadigi meseleleri üzerinde durulmamistir. Bunun yerine halka verilen Islâmî anlayisin bilgi ve ögreti boyutu tetkik edilmistir. Süphesiz bu yöneliste arastirmanin kelâm disiplini içinde yapilmasinin büyük katkisi olmustur.
XIX. yüzyilin ilk çeyreginde bilim dali haline gelen folklor hâlâ Türkiye de çok yeni sayilabilecek bilim dallan arasinda yer almaktadir. Özellikle folklorun manevî alaniyla ilgili çalismalar kemiyet ve keyfiyet açisindan oldukça az ve yetersiz durumdadir. Bundan dolayi bu arastirma ile söz konusu sabaya katkida bulunmak ve belli bir boslugu doldurmak ümit edilmektedir. Ancak çok genis bir arastirma alani bulunan folklor konularinin tamamina cevap vermek gibi bir hedefin olmadigini da belirtmek gerekmektedir. Arastirma halk üzerinde etkili oldugu kabul edilen ve karakteristik niteliklere sahip on üç eser üzerinden yürütüldügünden çalismanin sinirlari da kendiliginden çizilmektedir. Ayrica incelemenin kelâm disiplini içinde yapilmasi da öncelikli konular arasinda inanç esaslarinin bulunmasini gerekli kilmaktadir. Bunun disindaki konularda da kitaplarda geçen hemen her meseleye deginildigi halde kitaplarin muhtevasinin disinda kalan ve folklor arastirmalari arasinda önemli bir yeri bulunan büyü, tilsim, albasti ve çaput baglama gibi hususlar bu arastirmanin disinda kalmistir.
Öncelikli meselemiz halk oldugundan halk Islâmi, yüksek Islâm ve kitabî Islâm gibi kavramlar üzerinde durulmasi gerekmektedir. Islâm dini tevhid üzerine tesis edilmis bir din oldugundan onu bagimsiz parçalara ayirip yüksek Islâm ve halk Islâmi gibi kategoriler altinda degerlendirmek mümkün gözükmemektedir. Ancak on dört asirlik zaman içerisinde Islâm in degisik cografyalarda yasanmasi neticesinde yapilan yorumlar farklilastigi gibi, birbirinden farkli ekollerin Islâm i algilayis biçimlerinde de bazi degisiklikler olmaktadir. Ayni ekol ve cografya içerisinde Islâm in hitap ettigi kesime ve insanlara göre söylemlerinde degisiklik oldugu da kabul edilen bir gerçektir. Bu degisik söylemler ifade edilirken medrese Islâmi, tekke Islâmi, halk Islâmi, kitabî Islâm ve yüksek Islâm gibi terimler kullanma zarureti dogmaktadir.
Ancak bu ifade biçimleri hiçbir zaman birden çok Islâm oldugu anlamina gelmemekte, bunun yerine degisik kesimlerin ifade biçimleri olarak algilanmasi gerekmektedir.
Yaygin Islâm Anlayisi (Klasik Dönem Osmanli Gelenegi) adiyla yapilan doktora tezinin kismen gelistirilmis hali olan bu arastirma bir giris ve dört bölümden olusmaktadir. Giriste metot ve kaynaklar hakkinda gerekli bilgi verildikten sonra, halkin sosyal psikoloji açisindan konumu, Islâm da ve Osmanli daki durumu incelenip Türkler in Müslüman olmadan önceki dinleri ve Islâmiyet i benimsemeleri, Osmanli tekke ve medresesi ile dinî tarihi gibi konular arastirilmistir. Ancak giriste belirtilmesi gereken önemli bir husus da bu meselelerin incelenmesi sirasinda degisik ilmî disiplinlere dogrudan ilmî katkida bulunmanin amaçlanmamis olmasidir. Özellikle konu edinilen Islâmî anlayisa alt yapi olusturulmasi düsünüldügünden gerektigi kadar bilgi verilmis, daha çok ikinci el kaynak ve arastirmalardan faydalanilmistir.
Çalismanin ana bölümlerinde halk ögretisine hizmet eden söz konusu eserlerin inanç esaslarini ne sekilde anlattiklari konu edinilmistir. Bu yüzden birinci bölüm inanç esaslarinin ilki olan ulûhiyyete ayrildigi halde ilgili eserler bu konuya yeterince deginmediklerinden ulûhiyyet üzerinde durulmamis, onun yerine eserlerin konu edindikleri yaratilis meselesi incelenmistir. Ikinci bölümde Hz. Peygamber in hayati tetkik edildikten sonra onunla ilgili mucize, sefaat, nûr-i Muhammedi, salavat, Resûl-i Ekrem in halen hayatta olmasi gibi hususlar üzerinde durulmustur. Sem iyyât bahsine ayrilan üçüncü bölümde kiyamet alâmetleri, âhiret ve âhiret halleri gibi konular, melek, cin ve seytan gibi ruhanî varliklar incelenmistir. Dördüncü bölümde de bir baslik altina girmeyen fakat Islâm anlayisinin ortaya konulmasi açisindan önemli olan iman, küfür, sevap, günah, kadin, sihir ve nazar gibi inançlar üzerinde durulmustur.
Arastirmada tespit edilen eserlerin sundugu Islâm konu edinildiginden öncelikle eserlerin her konudaki bakis tarzi ortaya konulmustur.
Ürün Detayı
ISBN: 9789758646012
Yazar Adı: Hatice Kelpetin Arpagus
Yayıncı: Çamlıca Yayınları
Dil: Türkçe
Cilt: Karton
En (cm): 13,5
Boy (cm): 21,5
Kağıt Cinsi: Avrupa Okuma Kağıdı
Sayfa Sayısı: 408
Baskı Sayısı: 1

Başa Dön