Yeni Üye | Üye Girişi | Sipariş Takibi | Favorilerim | Detaylı Arama | Yardım | Bize Ulaşın | Şifremi Unuttum | Bayi Girişi | Blog
Google+ FaceBook Twitter
Popup

adet sepetinize eklenmiştir.

Toplam Fiyat:
Arkadaş Kitabevi > Kitap > Gündoğan Yayınları > Felsefe Dizisi > Sokrates ve İnsan Sevgisi

Sokrates ve İnsan Sevgisi

Gündoğan Yayınları
Adet:  
Seçtiğiniz adet sepete eklenecektir.
Fiyatlarımıza KDV dahildir.
%20 İndirim
Arkadaş Fiyatı: 13,6 TL
Etiket Fiyatı: 17 TL
Kazancınız: 3,40 TL
Kazanacağınız Puan: 27
Twitter Facebook Google + Tumblr More
Ürün Açıklaması

Çevirenin çevirdigi kitap için önsöz yazmasini pek dogru bulmuyorum, ancak kimi noktalan gün isigina çikarmak amaciyla, önsöz yazmak için kendime bir defaligina izin verdim. Yazariyla arasina, kitabi çevirmenin disinda, fazladan girdigim için okuyucumdan bagislanmami diliyorum. 1- Kimdir Sokrates? Bati kültür tarihini olusturan düsünce zincirinin en önemli halkalarindan birinin kendisine verilmesini hakli kilacak etkinlikler olarak, o neler yapmistir? Insanlik tarihi bunalimli dönemlerinin hepsinde niçin hep Sokrates'e basvurur? Batinin Kültür tarihinin temeline yerlestirdigi Ilkçag Yunan felsefesi büyük ölçüde Sokrates adiyla karakterize edilir. I.Ö. altinci ve besinci yüzyilin doga felsefeleri Sokrates-öncesi felsefeler, Sokrates'ten sonra yasamis Platon, Aristoteles gibi büyük dizge kurucusu filozoflarla Eukleides, Diogenes gibi filozoflar da Sokrates'in büyük ve küçük ardillari olarak nitelenir. Bunun nedeni, Sokrates'in kendisinden önceki felsefenin yörüngesini, çesitli toplumsal ve kültürel kosullarin da etkisiyle, degistirmesi ve bununla kendisinden sonra gelen filozoflar için gerekli çikis noktalarini hazirlamasidir. Bu ise Sokrates'in, insanin, uygarlik tarihinde dogaya karsit olarak kazandigi her tür basarinin temelinde bulunan, ruhunu kesfetmesiyle olanakli olmustur. Sokrates'in kesfettigi insan ruhu, Phytagorasçilarin Dogu kültlerinden aldigi tanrisal ruh anlayisindan, Homeros'un ve tragedya yazarlarinin bedenin epifenomeni olarak gördükleri ruhtan, Anaximenes'in. havadan meydana gelen ruhundan. Atomcularin ince ve yuvarlak atomlardan olusan ruh kavramindan, sokaktaki insanin Hades ülkesindeki gölge olarak düsünülen ruhundan farkli olarak, insan varligindaki ahlaksal ve entellektüel kisiligin oturdugu yerdir. Sokrates'in kesfettigi ruh, Phytagorasçüarda ve zaman zaman Platon'da oldugu gibi, insan bedeninin asagilanmasi pahasina yüceltilen bir ruh degildi. Sokrates özdeksel güzelliklere karsi da her zaman duyarli olmustur. Dostluklarini aradigi sevgilileri ruhjan denli bedenleri de güzel olan genç delikanlilardi ve kendisi de ruhsal güzelligin bedene, ve özellikle de yüze yansidigini ve bedensel güzelligin ruhsal güzellige ve yetkinlige yükselmek için bir basamak islevi gördügünü düsünmekteydi. Onun sözünü ettigi ruhu anlaminin tek yolu ruhu bedenle birlikte, birlikli ve tek bir insan dogasinin iki ayri yani olarak ele almaktir. Sokrates'in düsüncesinde fiziksel insanla psisik insan arasinda en ufak bir karsitlik yoktur. Iste bu ruh kendisinde iki temel ögeyi içerir: Bir bilme ya da bilinçli olarak düsünme yetisi; iki ahlaksal karakter. Insan kendisine dissal olan herseyi (evreni, toplumu, v.b.g.,) ve Sokrates'in kendisine büyük bir önem vererek vurguladigi gibi, kendi benini, kendi ödevlerini ve ereklerini, neyin kendisi için iyi neyin kendisi için kötü oldugunu bilebilir. Bu ikincisi esdeyisle insanin kendi öz benine iliskin bilgi, ya da bir baska deyisle insani iyi bir birey, ya da iyi bir yurttas kilicak seyin ne olduguna iliskin bilgi, Sokrates'e göre, insani gerçekten ilgilendiren tek seydir. Böyle bir bilgi soylu ve özgür bir ira için gerekli ve zorunlu tek kosuldur. Çünkü kendi yüregindeki vahsi ve hayvansi arzulari ehlilestirmis olan bilge kisi gerçekten de kendine yeter biri olup, hiçbir seye gereksinme duymayan Tanri'ya en yakin kisidir. Kendi benini taniyan, neyin kendisi için gerçekten iyi neyin kendisi için gerçekten kötü oldugunu bilen bilge kisi, zorunlu olarak kendisi için iyi olani yapar, çünkü kendisi için iyi olani yapmak, insanin bizzat kendisinin yararina, hayrinadir. Oysa böyle bir bilgiden yoksun olan kisi, sirasiyla hayvan-insan-tanridan olusan üç dereceli canli varlik silsilesinde, hayvansi ve vahsi arzularini usunun denetimi altina alamayip, hayvanla ortak olarak paylastigi güdü ve arzularina yenik düstügü için, tanridan uzaklasip hayvana yaklasacaktir. Sokrates'in çok önemli bir özelligi neyin bilinip, neyin bilinmeyecegine, ve temelleri hiçbir zaman sorgulanamayacak bir bilginin pesine düsmenin tehlikesine iliskin olarak sahip oldugu saglam sezgisiydi. O kendisinden önceki bütün bir doga felsefesini, esdeyisle doga üzerine olan kurguyu dogmatik ve yararsiz oldugu gerekçesiyle bir kiyiya atti. Dogmatik olmakla, Doga filozoflarinin kurgularinin deneysel bir denetime ve kanitlamaya tabi tutulamamasini anliyordu. Nitekim ayni konu üzerinde farkli hatta çelisik sonuçlara ulasan birçok filozof gösterilebilir, öte yandan yararsiz olmasi bu türden kurgunun insanin temel ve asil ilgisi "kendi öz benine ve dogru yasama iliskin bilginin kazinilmasi" için en ufak bir yarar ya da katki saglayamamasi anlamina gelir. Oysa bu bilgi büyük ölçüde insani hayvandan farklilastiran ve insani gerçekten insan yapan bilgidir. , Kendisinden önceki doga felsefesi. Doganin baslangiçlarina ya da kökenlerine iliskin bir arastirmayla belirlenmekteydi. Dogadan insana bu dönüs beraberinde baslangiçlara yönelik olan sorudan erege yönelik olan soruyu geçisi gerektirdi, insan yasaminin eregi nedir? Bu soru ayni zamanda bütün bir ahlak tarihinin baslangicini olusturur. Kendisinden sonra gelecek olan birçok ahlak filozofuyla birlikte, Sokrates bu soruya mutluluk yanitini verir. Ama bu mutlulugun neden olustugu sorusuna Sokrates kendisinden sonra gelecek olan birçok ahlak filozofundan farkli olarak, ve kanunca tüm bir ahlak tarihindeki en özgün, en yetkin ve insani yücelten ve insana gerçek degerini veren tek yanit olarak, ruhsal yetkinlik yanitini verir. (Tanitim Bülteninden)

Ürün Detayı
ISBN: 9789755202242
Yazar Adı: Ahmet Cevizci
Yayıncı: Gündoğan Yayınları
Çeviren: Laszlo Versenyi
Cilt: Ciltsiz
En (cm): 14.0
Boy (cm): 20.0
Kağıt Cinsi: Avrupa Okuma Kağıdı
Sayfa Sayısı: 232
Ağırlık (gram): 195

Başa Dön